I en stadig mer stillesittende hverdag er det viktig å huske på å holde en rett og sunn positur. En god positur kan være med å forebygge vonde belastning- og slitasjeskader som man risikerer å få med mye passiv aktivitet. 

1. Rett deg opp i ryggen!

De fleste har nok fått høre denne beskjeden av foreldrene en eller flere ganger gjennom oppveksten. Problemet er at vi ofte tar fokuset bort fra positur når vi holder på med aktiviteter som gjerne krever mye fokus og konsentrasjon. Du har nok kanskje opplevd å være dypt engasjert i tv-spill eller lignende, og etter hvert oppdaget senere at kroppen er preget av støl- og stivhet fra en dårlig sittestilling. Derfor er det viktig å ta noen sekunder og tenke over dette iblant. Her kan det være lurt å ta i bruk virkemidler som kan hjelpe deg å huske på posituren. Ta jevnlige pauser fra passivt arbeid og la kroppen få bevege seg litt. Kroppen elsker bevegelse, og dette vil også hjelpe deg i det forebyggende arbeidet, og være en påminnelse om å rette deg opp i ryggen når du sitter.

2. Bruk ergonomiske virkemidler

Det hjelper ikke å ha dyre designermøbler hvis de ikke er gode å sitte eller å ligge i. Dette problemet er det mange som støter på, og flere enn du skulle tro velger møbler basert på utseendet istedenfor komfort. Et godt tips er å for all del unngå å gå i denne vanlige fellen, og sørg heller for å kjøpe en stol, sofa eller seng som du vet har deg og din komfort som hovedinteresse. Bedre Nætter er en butikk som fokuserer på god positur og sovestilling for din familie og deg. De har lang erfaring med blant annet ergonomiske senger og overmadrasser som gjør at du vil føle deg opplagt og bedre enn på lenge når du våkner om morgenen. Du tilbringer 7-9 timer hver dag i din seng og det er derfor viktig at du investerer i noe du kan sove godt og trygt i.

3. Bevegelse

Det er ingenting som er bedre for din positur en regelmessig trening og bevegelse. Trening er absolutt den beste medisinen du kan bruke for å opprettholde en god helse, og samtidig forebygge skader, sykdom og en dårlig positur. Regelmessig trening betyr at du må ha et visst aktivitetsnivå hver eneste dag, men at hardtreningen gjerne kan begrenses til 2-3 ganger i uken. Sitter du mye stille er det ekstra viktig å bevege seg, og du bør sørge for å ta pauser hver time for å aktivisere kroppen og bevege deg litt. Ingen mennesker er designet for å jobbe effektivt flere timer i strekk uten pauser, og dette er en viktig regel man bør ta hensyn til.